Forfølgelse av kristne øker


Bilde: Et blodflekket Jesus-portrett i den koptiske kirken Saints Church i Kairo som ble utsatt for jihadangrep 1. januar 2011. 23 døde og 97 skadet.

En gråtende nonne etter et bombeangrep mot Kairos koptiske katedral 11. desember 2016. REUTERS/Amr Abdallah Dalsh

Ifølge den kristne organisasjonen Åpne Dører, blir så mange som 245 millioner kristne forfulgt over hele verden.

Når man ser dette kartet så undres man over hvorfor ikke Europa og dets politikere er mer opptatte av å ta imot kristne flyktninger. Dette er forfulgte mennesker som langt lettere kan integreres i europeiske samfunn. Istedet tar vi imot tusener på tusener av muslimer som de kristne forfølges av. Bristen på logikk er åpenbar – med mindre man er politiker med en flyktningkvote som skal fylles, selvsagt.

NTB skriver:

Nord-Korea ligger øverst på listen over de 50 landene hvor det er farligst å leve som kristen. Det anslås at mellom 200.000 og 400.000 kristne befinner seg i arbeidsleirer, ifølge World Watch List.

Her er listen og rangeringen av landene hvor det er farligst å leve som kristen. La ikke NTB merke til at Afghanistan var like farlig for kristne som Nord-Korea? Er det ingen som ser noen fellesnevner blant landene på listen? India blir ofte tenkt på som et ikke-muslimsk land, men det er ikke sant: det bor flere muslimer i India enn i hele Pakistan.

Vårt Land har også referert fra rapporten. Her greide de kunststykket å dreie fokuset over på muslimforfølgelse ved å trekke inn Helsingforskomiteen!

Emil André Erstad, kommunikasjonssjef i Den norske Helsingforskomité, kjenner igjen bildet som tegnes i Åpne Dørers rapport:

– Vi er bekymret fordi det er en forverring i tilstanden i mange land. Der Nord-Korea før var alene som et land med ekstrem forfølgelse, gjelder dette nå elleve land. Dette er veldig alvorlig og vi kan bekrefte at dette ikke bare gjelder for kristne, men også for andre religioner, sier han.

Erstad nevner blant annet rohingya-folket i Myanmar som et eksempel på ikke-kristne grupper som er utsatt for forfølgelse

I tillegg trekker de inn India som det mest voldelige landet mot kristne:

– India ligger i toppen av listen over vold mot kristne. Der trenden i resten av verden er at man går bort fra vold til sosialt press, har India skutt til himmels. I gjennomsnittet er det over to voldelige angrep mot kristne hver dag, sier Stig Magne Heitmann, faglig leder i Åpne Dører.

Hvordan får Heitmann til dette? India ligger da visselig på 10. plass på listen:

Fra rapporten leser vi at det er blitt enda mer farlig å være kristen i Afrika og i Midtøsten:

Siden 2018 har militante islamistiske grupper fått sterkere feste i Egypt, Somalia, Libya og Jemen på den arabiske halvøy. Der rekrutteres nye tilhengere og territorier utvides. I Egypt, som har den største andelen kristne i Midtøsten, fortsetter IS å true med utslettelse av kristne. På Sinaihalvøyen terroriserer de lokalsamfunn ved å drepe respekterte personer som leger og veterinærer. Andre islamistiske grupper har bombet kirker, slik som bombeangrepet like før jul i 2017, og to angrep på busser fulle av pilgrimmer på samme vei i en periode på 18 måneder. Kristne trygler om beskyttelse men opplever seg overhørt av myndighetene, selv om noen av drapsmennene og angriperne blir dømt.

De koptiske kirkene og de troende i Egypt bombes regelmessig. Her etter en eksplosjon i Tanta, Egypt, 9. april 2017. REUTERS/Mohamed Abd El Ghany

Om den islamske undertrykkelsen i Afghanistan, står det i rapporten:

Alle afghanske kristne har muslimsk bakgrunn og har ingen mulighet til å leve ut sin tro åpenlyst. Svært ofte er det bare ett mulig utfall for kristne som avsløres og fengsles: de blir drept. Hverken radikale islamistiske grupper eller storfamilien viser nåde i disse tilfellene. Konvertitter anses å være psykisk syke hvis de forlater islam, og noen ender opp på psykiatriske sykehus og får hjemmene sine ødelagt. Familien, klanen eller stammen må redde sin «ære» ved å kvitte seg med den kristne.

Også i Somalia er det familien som er den farligste gruppen for de som konverterer til kristendommen:

Al-Shabaab forfekter wahhabistisk lære og ønsker sharia som grunnlag for å regulere alle aspekter av livet i landet. De uttrykker stadig at kristne må utryddes. I tillegg opererer utenlandske jihadister i landet. Familie, storfamilie og samfunnet som helhet utgjør også en trussel for de kristne. Enhver konvertering anses som forræderi mot den somaliske familien og klanen. Dersom en somalier mistenkes for å være konvertitt, vil familiemedlemmer og klanledere trakassere, skremme og til og med drepe dem. Mye tyder på at situasjonen har blitt forverret de siste årene.

Situasjonen for de kristne i Pakistan forverres også:

Radikale islamistiske grupper i Pakistan lever ikke bare i bakgrunnen, men de har en tydelig rolle i offentligheten, og øker sin innflytelse på grunn av støtte fra politiske partier, regjeringen og landets hær. Gjennom flere tiår har hærens politikk med å skille mellom gode og dårlige grupper av Taliban også i stor grad blitt fulgt av regjeringen. Om dette ikke endres, vil radikale islamistiske grupper kunne fortsette driften av tusenvis av koranskoler uten kontroll over hva som undervises eller hvordan disse finansieres. På denne måten radikaliseres store grupper av Pakistans unge befolkning og det påvirker deres holdning til religiøse minoriteter, som gir seg utslag i forfølgelse. Konvertitter forfølgelse av disse, men deres største trussel kommer fra egen familie. Å konvertere fra islam ansees som et skamfullt svik mot både familie, venner og lokalsamfunn.

Alle kristne lider under institusjonell diskriminering, og yrker ansett som lave og nedverdigende forbeholdes offisielt kristne. Mange kristne er fattige, og flere er offer for tvangsarbeid på grunn av gjeld. Kristne som tilhører middelklassen marginaliseres også.

Dette er dessverre også tankegodset til mange muslimske migranter som kommer til Norge. Hvordan disse skal integrere seg godt i et norsk samfunn som er vokst frem fra en kristen kultur, ser vi allerede svaret på. Det fungerer ikke. Hvis det politiske ønsket om å redde fattige og forfulgte mennesker i verden må oppfylles, så bør man i det minste slippe til de kristne først. Det er nok å ta av. Hele 245 millioner.

Se hele rapporten her.

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.



Source link

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More